Dekorativní pozadí stránky

Veřejná podpora gamingu už i v České republice?

Veřejná podpora gamingu už i v České republice?

Veřejnou podporu na vývoj videoher lze aktuálně v České republice získat několika způsoby. 

Prozatím nejrelevantnější jsou granty Technologické agentury ČR (TA ČR), o které může vývojářská společnost zažádat, pokud je její projekt dostatečně inovativní (např. nové využití herních ovladačů, odlišný způsob propojení herních a reálných dat, aj.). 

TA ČR může v rámci svých programů poskytnout projektům podporu v hodnotě až několika milionů korun, přičemž výsledkem projektu může být i komerční videohra (takový postup ostatně TA ČR obecně preferuje). V minulosti TA ČR například podpořila vývoj populární hry Attentat 1942 využívající technologie Univerzity Karlovy v Praze anebo videohru Virtuální město cílenou na vytvoření uceleného tréninkového softwaru v prostředí digitálního města.

Zajímavější možností pro herní studia by v budoucnu měla být podpora ze strany Fondu audiovize, na který se má přeměnit stávající Státní fond kinematografie spadající pod Ministerstvo kultury. Tento by totiž měl kromě kinematografie nově podporovat i tvorbu videoher prostřednictvím specializované státní podpory. Podle dostupných zdrojů by tato forma podpory mohla fungovat od roku 2025.

Zdá se tedy, že i Česká republika se pomalu začíná ubírat směrem, který je v evropských gamingových „velmocích,“ (např. Polsko či Německo), již řadu let běžný. Praktická a ucelená realizace státní podpory gamingu je však stále v nedohlednu. 

Pokud zvažujete financování Vašeho videoherního projektu, nebo máte jakékoli právní dotazy související s tvorbou videoher, neváhejte nás oslovit. Vaše otázky a problémy s Vámi rádi kdykoli zkonzultujeme s naším specializovaným týmem pro oblast digitálního trhu.

Autoři: Michal Kandráč, Matyáš Tauber a Ivan Rámeš

 

Související články
Škola čar a kouzel ve více hráčích? Aneb modding videoher a jeho autorskoprávní implikace
Michal Kandráč, Nikita Fesyukov, Robert Nešpůrek

Škola čar a kouzel ve více hráčích? Aneb modding videoher a jeho autorskoprávní implikace

Videohry a „modding“ – dva pojmy, které jdou stále více ruku v ruce. S rostoucí dostupností nástrojů pro modifikaci herních systémů pro běžné hráče se totiž modding stává nejen rozšířenějším, ale taktéž velice populárním způsobem jak jednotlivé hry „fanouškovsky“ vylepšovat. Co však na takovou činno