Dekorativní pozadí stránky

Grand Theft Data: Hacking City, aneb jak postupovat, když Vaši AAA hru zveřejní hacker

Grand Theft Data: Hacking City, aneb jak postupovat, když Vaši AAA hru zveřejní hacker

S videoherní sérii „Grand Theft Auto“, resp. „gtáčkem“, se setkal snad každý, kdo kdy vlastnil PC anebo konzoli. Rockstar Games vydává nové hry z této série v rozestupech přibližně tří až pěti let (poslední GTA V je dokonce z roku 2013) a veškeré informace o vývoji si zpravidla až do zveřejnění prvních trailerů přísně chrání. Mimo jiné i díky tomuto patří nové GTA vždy mezi nejžhavější témata herního světa. Bohužel kybernetické útoky jsou čím dál účinnější, což právě dokládá zářijový únik ohledně GTA VI.

Co se stalo?

Hacker vystupující pod nickem „teapotuberhacker“ se naboural do serverů Rockstar Games a zveřejnil na internetu přibližně 3 GB dat o vývoji GTA VI. Jednalo se především o informace týkající se hlavních protagonistů, ale také screenshoty a gameplaye z aktuálního stavu hry.

Zpočátku se celá situace tvářila jako jeden z mnoha falešných „leaků“, kterých bylo v minulosti nespočet (například zprávy ohledně kompletního remaku GTA: Trilogy). Bohužel, jakmile únik informací oficiálně potvrdilo Rockstar Games, věci nabraly zcela jiný spád a hodnota akcií Take-Two Interactive poklesla o 3 %.

Jak to dopadlo?

Studio Rockstar Games se k celé situaci postavilo čelem a podniklo v zásadě všechny kroky, které byly možné – dobře komunikovalo s veřejností, nahlašovalo zveřejněný obsah týkající se GTA VI na všech serverech (Reddit, Youtube, atp.) jako protiprávní atp. Obecně tak Rockstar Games vytvořilo narativ, který vzbudil spíše lítost než posměch (byť se našlo několik jedinců, kteří stav GTA VI nesmyslně kritizovali). Policie ve Velké Británii navíc v mezidobí zadržela sedmnáctiletého mladíka, kterého z předmětného útoku podezřívá.

Právě tato transparentnost Rockstar Games silně zabodovala v rámci světové herní komunity, kdy ostatní herní studia začala v rámci solidarity sdílet nezveřejněné záběry z vývoje úspěšných titulů jako The Last of Us, Uncharted či Horizon Zero Dawn.

Co z toho plyne?

Herní studia by neměla možnost kybernetického útoku podceňovat, protože jeho případné následky mohou mít zásadní vliv na budoucnost celé hry, potažmo i samotné společnosti. Jako příklad lze uvést hackerskou skupinu Lapsus$, která již podnikla útoky na gamingové giganty jako Microsoft, Samsung či Nvidia.

V praxi je efektivní prevence a řešení kybernetických útoků souhrnem mnoha faktorů, které mimo jiné shrnujeme v našem praktickém doporučení. Pokud se s výše uvedenými problémy v rámci Vašeho podnikání setkáváte, nebojte se nás oslovit – Vaše otázky s Vámi rádi kdykoli zkonzultujeme a pomůžeme Vám najít efektivní řešení.

 

Zdroje článku

Související články
Počítačové hry a spotřebitelské právo – na co si dát pozor jako hráč či vývojář?
Michal Kandráč, Tomáš Lupač, Lukáš Jakoubek, Diana Gregová, Robert Nešpůrek

Počítačové hry a spotřebitelské právo – na co si dát pozor jako hráč či vývojář?

Málokdo tuší, že také při vývoji a hraní počítačových her je potřeba respektovat předpisy na ochranu spotřebitele. Nestává se to často, ale i v České republice jsme se setkali s tím, že inspektoři České obchodní inspekce prováděli kontrolu, zda počítačová hra neporušuje spotřebitelská práva. Na co s
Škola čar a kouzel ve více hráčích? Aneb modding videoher a jeho autorskoprávní implikace
Michal Kandráč, Nikita Fesyukov, Robert Nešpůrek

Škola čar a kouzel ve více hráčích? Aneb modding videoher a jeho autorskoprávní implikace

Videohry a „modding“ – dva pojmy, které jdou stále více ruku v ruce. S rostoucí dostupností nástrojů pro modifikaci herních systémů pro běžné hráče se totiž modding stává nejen rozšířenějším, ale taktéž velice populárním způsobem jak jednotlivé hry „fanouškovsky“ vylepšovat. Co však na takovou činno